Translate

2009. január 1., csütörtök

Szélkerék házilag

.

Az alábbi sorokkal azoknak szeretnék segíteni akik szeretnének elkészíteni egy szélkereket házilag. Ha van egy kis műszaki érzékünk, ügyességünk, akkor elő tudjuk állítani pl: a melegvízhez szükséges villamos energiát.

A szélkerék házilag hozzávalói.
Generátor, szélkerék lapátok, faroklemez, tartócső, töltésvezérlő, akkumulátor, szinuszos inverter.

A generátor
Szélkerék házilag generátorának egy DC motort használok (ametek motor).
Ez egy olyan motor ami alacsony fordulattal 330 rpm és magas 30V DC feszültséggel üzemel.
Próba: a tengelyt az ujjammal egy gyors fordulatra megpörgetem és a hozzá csatlakozott 12 v-os villanykörte világit.



A lapátok
A szélkerék házilag 3 db lapátjai egy félbevágott 110mm átmérőjű műanyag csőből készítjük amik 30 cm hosszúak.
Ezeket dekopir fűrésszel fűrészeltük ki.



A házilagos szélkerék lapátjait egy tárcsára rászereljük és odarögzítjük.



A szélkerék házilagos összeszerelése nagyon egyszerű a mellékelt rajzon is láthatjuk.



Faroklemez: aluminiumból vagy vaslemezből készítjük amit lefestünk.

Tartócső
1” vascső bebetonozva

A szélkerék házilagos elkészítésének az utolsó részéhez érkeztünk, amikor is a megtermelt áramot elraktározzuk és felhasználjuk.
Ehhez szükségesek még a következők:

Töltésvezérlő
Ezt vásárolunk vagy készítünk
http://www.panelectron.hu/

Akkumlátor
Közönséges autó akkumlátor

Szinusos inverter
Vásárolunk pl: http://www.panelectron.hu/

Ha az így elkészült szélkereket házilag elkészítjük biztos sok örömünk lesz benne.




További ötletek: Az autógenerátorok hatásfoka 50-60 % körül van. Ez nem olyan sok, de legalább ez elindul és olyan feszültséget ad amilyet akarunk, és ezt, fordulatszámtól függetlenül. Ez nagyon jó megoldás hogyha áramot is akarunk.

Sok sikert a szélkerék házilagos elkészítéséhez.

27 megjegyzés:

  1. Szia,

    Kérdezném , hogy az itt leírt szélerőmű valóban el is készült?
    Hány wattos, mennyire megy alacsony szélsebesség mellett?

    Üdv: Balázs

    VálaszTörlés
  2. Szia,
    én is házilagos szélkeréken gondolkodom, de a VAWT rendszerűn (vertikálisan axiális).

    Elsősorban ott vagyok megakadva, hogy az autó generátorátora és a fogyasztó közé milyen eszközök kellenek. Kábel vastagság, milyen inverter, akksikat hogy kell kötni, milyen töltésvezérlő, villámhárítás megoldása, stb.

    Egy 3.000 ccm dízel merci motor generátorát sikerült szereznem, melyre az van írva, hogy 14V 180 A. Az autó erős (volt), nem tudom ez mennyire lesz hatásos az otthoni felhasználásra.
    Ez lesz az első ilyen próbálkozásom, én a fűtést szeretném kiváltani úgy, hogy egy nagyobb villanybojler (120/150/200) fűtésként szolgálna a gázkazán helyett. A fűtésemben kb. 60 liter viz forog (kicsi falusi házban lakunk). Beszéltem egy Banner akksissal, ő azt mondta, hogy ne autó akksit tegyek, hanem vagy targoncáét vagy lakókocsiét, mert azok folyamatosan adják le az áramot, míg az autóé csak az elején.

    Szóval tapasztalatot szeretnék kérni, cserélni, hogyha elkészült és működik a te "áramgyártó" rendszered, akkor mi az, amit máshogy csinálnál, mi az, amiben más megoldást alkalmaznál.

    Köszönöm előre is:
    viktorio@pro.hu, rétesfehérvárról

    VálaszTörlés
  3. ÜdV!
    Engem ez a DC motor érdekelne bővebben.
    A kocsi generátorral az a gond , hogy kell neki vagy 1500-as fordulat és az áttétel sok energiát felemészt és zajos (viszont egy IKARUS gencsi 28V-on 100A , tehát elég dögös.
    Van 3 gyári lapátom 2m hosszúak , elvileg bírná is...
    Kérdésem , hogy tudsz-e ajánlani kb. 2kW-os lassú fordulatú eszközt aminek az ára nem az egekben van?

    Köszönettel :
    nernoe@gmail.com

    VálaszTörlés
  4. Azért ez a leírás nem kicsit hiányos.
    Arról szó sincs, hogy kerül le az áram a motortól az akkuig. A képen a vezetékek egyszerűen bemennek a tartócsőbe. Ha nem alkalmazunk csúszógyűrűs-szénkefés megoldást, akkor a vezeték megcsavarodik, ahogy körbeforog fent a szélkerék.
    A vízszigeteléséről szintén nincs szó. Eső esetén egy DC motor vajon mit csinál ott fent...?
    A rúdon hogy van megoldva a csapágyazás, hogy időjárásálló és csendes is legyen?
    Lényeges dolgok maradtak ki. Ez max gondolatébresztőnek jó.

    VálaszTörlés
  5. A javasolt autó generátorokkal egy a bibi: gerjesztés kell neki, különben nem termel semmit!
    Amennyiben állandó gerjesztést adnánk neki, úgy szélcsendben csak fogyasztóként működik, tehát illene akkor kapcsolni, ha már értelmes sebességgel forog a kerék.

    VálaszTörlés
  6. Elvileg megoldható egy (pl. közös tengelyű) kis teljesítményű állandó mágneses motorral /"bicikli dinamó" :)/ . Ezen energia csak a felpörgésig kell , utána a fesszabályozó átkapcsol öngerjesztésre...

    Ezért lenne sokkal egyszerűbb nagy teljesítményű 1-2 kW-os állandó mágneses motort alkalmazni generátorként.
    Az egyik weblapon 500W-osat láttam 60 ezerért tehát elég húzós :(

    VálaszTörlés
  7. Szia !
    Szeretnék egy hasonlót készíteni otthonra
    kérlek írd meg a motor pontos típúsát.
    Az alábbi hivatkozáson találtam motorokat de sajna nem nagyon értek hozzá.
    Ha tudnál egy kapcsolási rajzot küldeni,
    azt is megköszönném.
    Segítségedet előre is köszönöm.
    kovacsedvard@freemail.hu

    http://hu.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=1001766+500002

    VálaszTörlés
  8. Mint laikus kédezek.
    Ha nem használunk invertert, hanem közvetlen a megtermelt áramot fűtőspirálba vezetjűk be?
    Vagy infra fűtőtestbe vezetjük, működhet?
    Szerintetek?

    VálaszTörlés
  9. Emberek!
    Azért az írások erősen hiányossak..
    MAradjunk generátornál.
    Mert!
    Állandó a feszültsége más fordulatszámokon is.
    Fordulat emelkedésével az amperszám emelkedik.
    NA meg a fesszabályzó is benne van.
    Gerjesztés megoldható egyszerűen egy mikrokapcsolóval kis lemezzel, rugóval szél ellenében.
    Én az enyémet most kezdem, későbbiekben, ha újra megtalálom ezt az oldalt beszámolok mindenről.
    Sok sikert mindenkinek.
    Nagy Pál Tamás.

    VálaszTörlés
  10. én megprobálkozok ezzel amegoldással csak én 60cm-es lapátokkal,és 24voltos dc motorral ami egy elektromos rolleré volt 250 wattos ez már elég ahoz hogy feltöltsön egy aksit.1 ilyen teljesitményü szélgenerátor motor 150 körül mozog.

    VálaszTörlés
  11. sziasztok!

    sandor vagyok, engem is mindig erdekelt a szelgenerator epites, csak nagyon lassan haladok.
    en egy kispok generatort szereztem, sajat fesszabalyozojaval, elvileg annak nem kell gerjesztes, meg a regebbi tipusu generator, de mar 12voltos, nem hat. elvileg azt hallottam, hogy ez mar jo valamire. ha valakinek van bovebb infoja, es tapasztalata, azt megkoszonnem. emailem: miafene33@gmail.com.
    kosszi sziasztok

    sandor

    VálaszTörlés
  12. szia drusza!buék elöször is !én megcsináltam a lapátokat a minta szerint csak az átmérö nagyobb 1300cm nekem minnél nagyobb annál nagyobb a nyomaték és gyorsabban fog forogni kisebb szélre is.még nagyobbat fogok csinálni nagyobb öblökkel. a motor szerintem jo amit használni akarsz csak lehet hogy kéne hozzá áttétel vagy nem tom nézted e mennyit ad le ha megforgatod a tengelyt kézzel vagy fordulatszabályzos furoval.én keritettem 1 dc motort ami 180 voltos 1750 es fordulatu 100 amperos meg 18 kw os ami nem biztos de nagyon jo szerintem erre a célra mert képzeld el ha meg tekerem a tengelyt még 30 voltra is felmegy ha furoval megpörgetem akkor a 220 voltos égö primául világit csont nélkül de ha nem is fog forogni a kerék gyorsan akor is meglessz a kellö feszej szerintem az aksi töltésre persze töltöáramkört kell csinálni hozzá.sanyi

    VálaszTörlés
  13. Szia!

    János vagyok és engem az érdekelne, hol lehet ilyen DC motort kapni, mert eddig nem sikerült találni az interneten.
    Mit javasolsz?

    e-mailem: maja.szena@gmail.com

    VálaszTörlés
  14. Szia!
    Engem is érdekelne hol lehet találni ilyen DC motort!
    gizmó
    gizmo0925@freemail.hu

    VálaszTörlés
  15. Felhívom a figyelmet arra, hogy az autóakkumulátor akkor tartós, ha a teljes feltöltés 10-15%-áig sütjük ki. Igaz rendkívül nagy áramokra képes néhány másodpercig. Nekünk nem erre van szükségünk. Létezik olyan akku, ha jól tudom „solar” akkumulátornak hívják, ami ugyan kisebb áramot képes leadni, de 20%-ra kiüríthető. Még ilyen körülmények között is 5-10 évig működnek. Áruk kb. a duplája az autósénak.
    WBK.

    VálaszTörlés
  16. Mindenki figyelmébe ajánlom a Rádiótechnika Évkönyv 2006., 2007. és 2008.-as számait. Sok jó elektromos és egyéb ötlet van bennük az alternatív energiák megfogásával kapcsolatban.

    VálaszTörlés
  17. Még egy észrevétel. A lapátokat elnézve, nem érzem, hogy a méreteket túlságosan lehetne növelni. Mielőtt megépítenénk egy nagyobb szélkereket, számoljuk ki a lapát végének sebességét, és gondolkozzunk el rajta! Csak egy példa: ha r=30cm a lapáthossz, és n=1000 1/min a fordulatszám, akkor a szögsebesség=2xpixn, azaz 2x3,14x1000=6280 1/min=104,6 1/s. A sebesség ennek r-szerese, azaz 104,6*0,3=31,4 m/s=113 km/h.
    Azt hiszem, ezt nem célszerű túlságosan növelni! A cső szilárdságtani adatait célszerű figyelembe venni, ugyanis a számításokat mellőzve a fenti esetben kb. 2 N húzóerő hat a lapátokra (a súlypontot a lapát egyharmadára, a tömeget 0,2 kg-nak számoltam). A centripetális gyorsulás egyenesen, a tömeg négyzetesen arányosa hosszal. Tehát ha kétszeresére növelem a lapáthosszat, a húzóerő nyolcszoros lesz! Tehát vagy vissza kell fogni magunkat, vagy meg kell erősíteni a felfogó fület, vagy alacsonyabb fordulatszámon kell járatni.
    Ráadásul a viharos szélre is célszerű valami biztosítást beiktatni (kiforgatni szélirányból, fék).

    VálaszTörlés
  18. Üdv mindenkinek! magam is sokat fontolgattam e megoldást de csak az előttem szóló szólt egy nagyon fontos tényezőről az-az a viharos szél!! úgy el szál a kerekünk mint a sóhaj!! és csak örülhetünk ha nem tesz kárt nekünk vagy a szomszédnak!Ne agy isten halálos balesetet okoz! a mechanikus fék nem megoldás ,hamar kopik,be ragad ..stb.csak elektromos jöhet szóba..szerintem!.azt ugye tudjuk minél magasabban van annál hatékonyabb! de annál könnyebben bele trafál a mennykő is! ki kell küszöbölni!már rég meg csináltam volna de a túl pörgés nem tréfa úgy 100-120 km/h -rás viharban!

    VálaszTörlés
  19. Bocs de ez ez a szélkerék,"A vágj egy jukat az autó aljára,és lökd magad lábbal kategória". a termelt áram esti udvar világításra elég. Kösz de nem ezt kerestem!!

    VálaszTörlés
  20. Balázs kérdezi
    Hol lehetne DC motort szerezni?
    fhebal@t-online.hu
    Elöre is kösz.

    VálaszTörlés
  21. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  22. Hali kérlek írd le a lapátok pontos méreteit ne csak a cső hosszát és átmérőjét
    szaszbotond@gmail.com
    köszi

    VálaszTörlés
  23. Sziasztok!Akit esetleg erdekel feltoltottem a rajzomat a szelkerekrol.A lenyeg,hogy igy nem csavarodnak ossze a kabelek.A vedoburkolat cso alaku.Remelem tudtam segiteni. Link:http://kepfeltoltes.hu/view/120415/F_nyk_p-0058_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valaki nem tud nekem egy ametek motort szerezni, eladásra?? nagyon kéne. Vagy más DC villanymotor jó generátonak is??
      e-mail: heliummokus@citromail.hu

      Törlés
  24. Sziasztok!

    Ez a leírás több, mint zamatőr! :)))
    Amint már a többi kommentelő is jelezte, számos sebből vérzik:
    - időjárásállóság,
    - kábelezés,
    - lapátok kialakítása,
    - vihar esetén a szélirányból való kitérítés,
    - karbantartás balesetveszély nélkül, stb. stb.

    A legsúlyosabb hiba a gépkocsi akku használata, mert ide nem jó!
    Ólomakkut a névleges kapacitás 10-edével, huszadával kell tölteni. 100 Ah-ás akku esetén ez minimum 5-10A folyamatos töltőáramot jelentene.

    A cikkben szereplő motor nem alkalmas erre!

    Más:
    Gépjármű váltóáramú generátor:
    1. A működtetéshez a leírt lapátszerkezet gyenge, nem adja le a szükséges teljesítményt.

    2. Gk. generátorból számottevő teljesítményt csak 600-800-as fordulat felett lehet levenni
    Gyorsító kúpkerék áttétel kell, és akkor a generátor fix, függőleges tengelyű.

    3. Gerjesztett tekercsű (mágnes nélküli) generátorhoz elektronika kell, ami csak
    adott szélsebesség felett kapcsolja be, pl.
    széllel hajtott mágneses magnómotor ( vagy bicikli dinamó + graetz) kapocsfesz elér 1 szintet--> relé meghúz--> gerjesztés bekapcs. Különben a generátor gerjesztése megeszi az aksit.

    4.A gk. váltóáramú generátort kéretik _csak és kizárólag feszültségszabályozóval és terheléssel(!!!) működtetni_, mert megszalad a feszültsége (12 V-os generátor cca 50V-ig), szétveri az aksit és az esetleges töltő elektronikát.

    5. Mielőtt szélkerékre kötnéd, próbáld ki szabályozható elektromotorról (fényszab villanykapcsoló--kis elektromotor kombó) áttételen át meghajtani, hogy lásd a teljesítményigényt és azt is, hogy mi jön ki belőle.

    6. A minimum 2"-os acélcső tartó oszlopokat drótkötéllel 3 irányban kikötni. A cső olyan erős legyen, hogy a létrát nekidöntve felmehess szerelni.

    ---
    Gondos konstrukcióval, sok-sok kísérletezés után
    kapsz 12V-on cca. 100-200W-ot (de nem a leírt módon), amiről nagyon kevés gép hajtható.

    500W, vagy efölötti teljesítményhez komoly beruházás és sok kísérletezés szükséges. Megkockáztatom, hogy 80-100 rugó/db alatt aligha tudsz több működőképes példányt építeni, ami legalább 500W-ot tudna.

    VálaszTörlés
  25. Nos itt egy kissé komolyabb, ám több munkát igénylő megoldás, ha érdekel valakit:

    http://www.mulder82.atw.hu/szelgenerator/szel_alternator.php

    az oldalról számos további fórum és link nyílik.

    Jó szelet mindenkinek! :)


    VálaszTörlés
  26. http://m.ebay.com/itm/251531919607?nav=SEARCH
    Ebay en lehet kapni 100 féle motort... Én az előbbit vettem meg és jó!

    VálaszTörlés